lördag 3 juni 2017

Vi börjar få lite rutiner

Nu börjar vi få in lite rutiner jag och Milton :-). Vi går upp mellan kl 07-08, lite rastning och sen får han mat. Efter det brukar han vara vaken ungefär i 2 timmar. Då blir det lek, kanske ett tuggben :-).




Han får torkat oxöra och han får tugga ett litet tag och åh vad han jobbar med benet :-).




Vi är utomhus mycket och på landet så har jag en stor tomt och där finns det mycket att utforska :-).





Under förmiddagen brukar vi även träna lite. Bara korta stunder när jag ser att han är motiverad.  Vi tränar sitt samt inkallning. Jag tränar inkallning med att han ska komma när jag ropar. Som belöning får han en "foderkula eller kel eller att vi busar. Jag brukar variera belöningen.

När Milton varit vaken ca 2 timmar på förmiddan så sover han ett tag. Det kan vara ca 2 timmar. Ibland sover han 1 timme vaken 10 minuter och sen sover igen :-). Framåt 12-12.30 brukar han vakna till ordentligt. Han äter vid ca 13-13.30.





Han älskar att ligga på filtar och busa. Jag har flera gamla överkast som jag använder ute i trädgården som han kan busa med :-).


Man smälter när man ser dessa ögon :-).




Efter maten vid kl 13 så är vi ute. Jag försöker några gånger varje dag gå ett par korta promenader med sele och koppel. Det funkar med selen och kopplet  men han tycker att det är lite läskigt på promenaden :-). Jag försöker avleda att han är rädd genom att ex skrapa i marken där jag står, köra lite inkallning och han får belöning men även också att jag bara går och han måste följa med.
Träning , träning :-).








Han får springa lös ute på landet och även hemma i mitt radhus. På landet har jag 1700 kvm tomt som inte är inhägnad så det funkar. Hemma i radhuset har jag liten hörntomt och där har jag satt hönsnät runt tomten. Alla bilder i det här blogginlägget är från min sommarstuga.




Efter lunchpromenaden blir det lek och bus. Vi gosar också och tränar på att ta det lugnt. Han sover även under eftermiddan  i olika omgångar och det är lite olika hur lång tid. Även på eftermiddan så lägger jag in en kort träning som kanske sittövning under kanske max 1 minut.



Milton äter på allt :-). Kottar, gräs, blad, träflisor från trappan etc. Måste ha koll hela tiden :-).


Jag har gjort ett antal tuggben av trikåtrasor som han gillar. Ni kan se hur de ser ut på min andra blogg. Här är länken :-).


Han äter sitt sista mål mat mellan kl 19-19.30. Vi går en kort promenad och leker och denna tid på kvällen innan han somnar, så där vid 21-22  är han som mest uppspelt. Busar, biter, hittar på en massa bus. :-).

Han brukar somna i närheten av mej :-) oftast i sin korg. Jag brukar läggar mej ca 23.30 så jag väcker Milton så att han får kissa en sista gång. Vi sover sen till ca kl 07-08. Vissa gånger är vi uppe vid halv fem och kissar men inatt så sov han hela natten :-).

Kloklippning, torka ur öronen, borsta pälsen, borsta tänderna gör jag lite då och då och framför allt när han börjar bli trött. Det är verkligen en heltidssysselsättning att ha valp. Men vilken känsla det är när han kommer springande och kastar sig i famnen på mej. Det är kärlek :-).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar