söndag 25 juni 2017

Vaccination och cykeltur

I måndags var Milton 12 veckor och jag hade fått en tid för trippelvaccinationen som ska göras när valpen är 12 veckor. Vi var på Anicura Djurklinik i Arboga. Jag har inte varit där förut. Väldigt bra bemötande så dit kommer jag gå igen :-). Vaccinationen gick jättebra och Milton sa ingenting.
Milton vägde 6,5 kg och jag mätte mankhöjden hemma och han har mankhöjd 31 cm.
På eftermiddan när vi kom hem så tog vi det lite lugnt.

 I tisdags var vi en sväng till skogen och vi tog selfies :-).






Milton tycker det är kul i skogen och han klättrar gärna upp på stubbar och stenar.







Äter pinnar och kottar förstås :-).









På tisdagskvällen var vi på valpkurs igen och gick igenom en massa nya övningar. Kan verkligen rekommendera att gå på valpkurs. Jag har även lämnat in en intresseanmälan till en utställningskurs. Där lär man sig "grunderna" hur man ska göra när man ställer ut sin hund.

Jag har köpt en cykelvagn till Milton  - en Mini Bee som är för hundar upp till 25 kg. Jag köpte den genom Bitiba. Den är lätt att koppla på cykeln. Du har ett tillbehör som du skruvar fast på din cykel och där kopplar du sen till vagnen. Denna vagn är hopfällbar så den är enkel att ha med sig. Milton fick vänja sig vid vagnen först. Kastade in lite godis :-). Jag gick också en kort sväng första gången och ledde cykeln med vagnen. Andra gången cyklade jag runt kvarteret och nu idag så cyklade vi en längre tur.




Milton blev lite åksjuk på slutet. Han är väldigt åksjuk när vi åker bil. Han dreglar och kräks ca varannan resa. Men han gnäller inte och brukar oftast sova. Har läst att det finns någon spray som man kan spraya in i buren som ska vara lugnande. Fick också rådet av veterinären att servera maten i bilen så att Milton förknippar nått positivt med bilen.

På cykelturen cyklade vi förbi en hage med får. Vi stannade och jag tog ut Milton. Han var väldigt intresserade :-).

I torsdags var Milton lite hängig, sov så gott som hela dagen och åt dåligt. Veterinären sa att han kunde få den reaktionen efter vaccinationen. På midsommarafton piggade han på sig. Kommer ett inlägg om midsommar framöver :-).
Jag har tidigare skrivit om det rum som jag har till Milton. Det är mitt extra rum i huset som är kombinerat bibliotek och gästrum :-).


 Köpte en sån gammal cool växasäng på auktion. Tänkte att Milton ska få ha den som en hundsäng när han blir stor. Får fixa en trapp så han kommer upp i sängen :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar