lördag 17 juni 2017

Varit på valpkurs :-), gjort hundleksaker samt lite inköp


I tisdags var jag och min killes dotter Ida på valpkurs :-) med Milton. Kursen vi går är hos Helenas Hundskola i Eskilstuna. Det var 6 st valpar i olika åldrar och ett antal "förare" till valparna. Det var två stycken som skulle få sina valpar nu i veckan så det kommer 2 valpar till :-). Vi var i en inomhushall och vi hade först en kort teoripass där Helen pratade om belöning samt passivitetsträning. Vi fick göra en övning där valpen skulle följa föraren och varje gång valpen kom och tog kontakt med föraren så fick den belöning. Vi avslutade lektionen med ytterligare teori. Varje lektion är 1 timme och 15 minuter. När vi sitter och har teori så ska valparna vara lugna och vi tränar då passivitetsträning genom övningen "ryggsäcken". Här finns ett i youtubeklipp på hur man gör.
Man ska inte ha belöning i handen utan i fickan eller i en påse så nu har jag köpte en påse :-). Man kan ju ibland ha kladdig belöning och det kanske inte är så kul att ha i en ficka :-)

Handlade nedan saker på vägen till sommarstugan i onsdags så jag handlade på Djurmagazinet i Köping. Passade på att väga Milton på en djurvåg. Han vägde 6 kg. och han är lite mer än 11 veckor . När han var 7 veckor så vägde han 3340 gram :-). Milton var minst i kullen :-).

Här är det jag handlade på Djurmagazinet.


Jag köpte också 2 sorters belöning. I påsen så är bitarna så att man kan dela dom i mindre delar. Bitarna är lite mjuka. I burken så är bitarna pyttesmå så det är perfekt.


Ute på landet så blev det lite stortvätt av lakan som jag haft i gäststugan. Somrigt eller hur :-).



Har lånat lite nya böcker på bibblan också :-).


Jag tränar Milton på ensamhetsträning korta stunder och det går ganska bra. Han har ett rum där han har sin korg och leksaker.( Jag ska ta lite kort på rummet så ni ser hur det ser ut :-). Det har blivit så redan från början att han går in i det rummet och lägger sig. Självklart är han i andra rum också men han verkar trivas i rummet för han går självmant dit när han är trött. Rummet ligger på min nedervåning  i anslutning till hall,kök och vardagsrummet. När Milton får ett ben så brukar jag träna med att stänga för med ett kompostgaller till rummet. Jag har trätt över tyg över gallret så han inte kan titta ut. Han brukar ligga still och äta på benet ca 15 minuter. Sen sätter han sig nedanför gallret och sitter oftast tyst. När han är tyst så får han komma ut.

Jag tränar också att jag går upp på övervåningen i några minuter och Milton är kvar nere och leker etc och då brukar han sitta och vänta nedanför trappan. ( Jag har grindar både uppe och nere för trappan).
Jag har sista veckan lämnat honom själv 2 ggr när han sovit och jag har åkt och handlat. Jag har då varit borta i 20 minuter. Han har sovit när jag kommit tillbaka.

Vissa gånger när han sover så stänger jag för med gallret till hans rum och jag går upp på övervåningen och syr. Om han då vaknar och jag inte har märkt det så kan han skälla till. Här vet jag ju inte hur länge han har varit vaken eller om han börjat skälla direkt.

Milton är ett riktigt yrväder och älskar att gräva :-) och han tror att han hjälper mej i mitt projekt :-) som jag håller på med hemma i radhuset.


















Vi leker mycket och Milton tycker att det är kul när jag kastar saker och han får springa och hämta. Han kommer tillbaka med saken men han vill inte släppa den ännu men han vill samtidigt att jag ska kasta saken igen. Vi kör då lite byteshandel :-).



















Det går åt en del leksaker och jag gör en del leksaker själv. Jag använder trikåtrasor och fleece. Här är lite länkar olika hundleksaker som man kan göra själv. Tänk på att ha koll så att hunden inte sätter nått i halsen:
Länk 1 , Länk 2




Den här har jag gjort till katten Smirre :-).


Nu har Milton varit hos mej över 3 veckor vad tiden går fort och jag tycker att han har växt ganska mycket :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar